Așa s-a călit oțelul (V)

28 mai 1947.

Ședință a Comisiei de Control a CC. Pârvulescu, Liuba Chișinevschi și Emil Popa. Cazuri multe și diverse. Multe excluderi și cereri de încadrare respinse. Printre acestea și cel al:

Margaretei Schön (n. 24 iulie 1909, Timișoara) – simpatizantă a mișcării comuniste în perioada ilegalității (nu fusese niciodată admisă ca membră a PCdR). Încadrată în mișcare în 1934 de către Iosif Kritzmann, Margareta Schön lucrează ca tehnică – asigurând legăturile între Comitetul Central și provincie. Pentru o scurtă perioadă de timp, este încadrată în UTC, însă partidul o trece imediat în siajul MOPR-ului – poziție din care asigură „aprovizionarea” cu alimente a închisorilor unde erau deținuți politic comuniști, și materiale pentru atelierele acestora (în special: Doftana). În anii războiului este arestată de trei ori. În 1939 și 1941 este eliberată după scurte detenții – din lipsă de probe. O altă arestare din 1940 îi aduce o condamnare de trei luni de închisoare – pe care le ispășește la Văcărești.

În 1943, Partidul rupe legăturile cu Margareta Schön, după ce acesteia i se cere să se despartă de soțul ei – Marcus Schön, asupra căruia existau suspiciuni că ar fi agent al Siguranței –, iar ea refuză.

După 23 august 1944, Margareta Schön este angajată ca administrator al Căminul de zi (pentru copii), nr. 1, al Comitetului Central (din Aleea Alexandru). Între timp, solicită clarificarea situației sale de partid. Ajunge în fața Comisiei de Control în data de 28 mai 1947, când îi este reproșat gestul din 1943, când a „dovedit lipsă de atașament față de mișcarea muncitorească”. Drept care, Comisia respinge cererea sa de încadrare în partid.

6 decembrie 1951.

Margareta Șerban completează Fișa nr. 9453 de evidență a ilegaliștilor. La rubrica „Dacă mai are ceva de adăugat în afară de întrebările cuprinse în fișă”, Margareta Șerban notează următoarele:

Dosarul meu se află la Comisia de Control pentru verificarea situației mele de partid. Fostul meu bărbat a fost trădător la căderea lui din 1942 din București. Eu nu am avut nici un amestec, numai nu am putut să cred că un om a putut să fie un ticălos, așa cum faptele o dovedesc. Convingerea mea a ținut ceva mai mult. Dar când am văzut cine este am divorțat și am schimbat numele meu și al copilului meu, ca să nu purtăm nici numele lui”.

Așa s-a călit oțelul …

Leave a Reply

